Te leen/te huur : Tuingereedschap, partytent, vuurkorven, verlengsnoeren, sta-tafels !!

Borg : 10,--

Borg elektrisch gereedschap : 12,--

Op vertoon van geldig ID-bewijs en tekenen overeenkomst.

We hebben o.a. kruiwagens, heggenschaar, elektrische heggenschaar, dompelpomp, klein gereedschap..

Iets nodig ?

Neem contact op met Sjoerd . 06-24711013

Yes !!!

Ons eigen mooie schelpenpad, met als extra's mooie zwerfkeien langs het pad .

Met dank aan Gemeente Leeuwarden, geregeld door de buitendienst !

Onze eigen tuin....

Bloemenweelde op onze eigen tuin !

De tuin kun je vinden aan t'water van de Dokkumer EE, Pieterselieparkje in de wijk Oldegalilieen/ Bloemenbuurt !

Onze tuin is gebaseerd op de Permacultuur.

En manier van tuinieren die anders is maar toch erg gemakkelijk is en ook nog leuk.

Je zet b.v. de plantjes(groente) niet strak naast elkaar maar door elkaar heen, niet alles past bij elkaar maar dat kun je wel uitzoeken. Er worden geen chemische dingen gebruikt om alles te laten groeien.

Je tuinafval is tevens voeding, takken etc. kun je b.v. door een hakselaar doen, ook geschikt voor paadjes aanleggen ;-)

Onkruid, of hoe je het maar wilt noemen is ook prima voeding voor planten, fruitbomen , struiken en noem maar op.

Veel  groen is tevens beter voor een goede afwatering van een tuin ook ;-)

Een tuin die makkelijk te onderhouden is met weinig middelen en waarbij je als je dat leuk vindt je eigen voedsel kan verbouwen.

Hieronder staan een paar links !

Permacultuur Nederland

Leerschool Permacultuur Friesland

Als je het leuk vindt om te lezen, klik op de foto !

Deze serie foto's zijn van de vorige tuin ...

Onze Wormenhotels !

Dit is nog de oude tuin. Inmiddels staan ze verspreidt , 1 op de tuin bij de Ee, en 1 bij de voorbeeldtuintjes.

Als je op de foto klikt zie je een verslag van OMROP FRYSLAN over het hoe en wat over Wormenhotels.

Hierboven zie je wat er wel en niet in het wormenhotel kan.

Goed opletten dus wat je erin doet.

Waarom een Wormenhotel ??

Dagelijks belanden er grote hoeveelheden aardappelschillen, klokhuizen en koffiedik in de vuilnisbak terwijl dit favoriete kostjes zijn voor de worm. In een wormenhotel leven gemiddeld 50 wormen die compost maken van dat afval, daar maken ze dan weer vruchtbare grond van die bomvol met mineralen zit. Deze natuurlijke compost hebben we hard nodig om ervoor te zorgen dat onze bodem vruchtbaar blijft zodat we er eten op kunnen verbouwen. Met hun harde werk zorgen de wormen voor een vruchtbare bodem en een gevuld bord met gezond eten !

Bron : Youtech

Wat doet een regenworm ??

Een regenworm maakt een gangenstelsel, daardoor komt er zuurstof in de grond. Daardoor kan water sneller de grond in zakken, planten en bomen gebruiken die gangen om hun wortels te laten groeien.

Wat mag je niet doen :

Niet met regenwormen gooien.

Als een worm de bodem inkruipt, hem niet weer terug trekken.

Niet door hoopjes heen woelen met je handen, ze gewoon laten liggen.

Bron : GreenGuard

Cola kruid !!

Ook dat hebben we in onze tuin .

Deze plant staat in de kruidenspiraal naast het wormenhotel, ruik en proef maar eens !

Kruiden enzo..

Kijk... de naambordjes van de kruiden en planten maken we meestal zelf. Lekker vrolijk zien ze er uit en een mooi klusje voor regenachtige dagen ! We proberen om kruiden te verbouwen die ook geneeskrachtige eigenschappen hebben. Ooit heeft in onze wijk een kloostertuin gezeten waar ze ook geneeskrachtige kruiden verbouwden.

Tijm is wel een bekend geneeskrachtig kruid, komt veel voor in hoestdrank. Klik op de foto voor meer info over dit kruid.

Bieslook is ook heel bekend, in de soep, in kruidenboter. Tevens een middeltje voor te hoge bloeddruk. Klik maar op de foto .

Op de foto 1 van onze kruidenbakken.

Een lekker kopje muntthee.. wie kent het niet. Klik op de foto voor meer info over dit kruid.

Dille, hiervan wordt het zaad en het blad gebruikt voor in de keuken. Natuurlijk ook geneeskrachtig. Klik maar .

Op deze foto zie je o.a. de kruidenbakken die we hebben.

Fenegriek.. dit kruid is wat minder bekend, voor meer info, klik op de foto.

Basilicum, gebruikt men veel in o.a. pasta's. Ook dit kruid heeft geneeskrachtige eigenschappen, klik maar op de foto .

INSECTENHOTEL

Je hoort en ziet ze steeds vaker, de insectenhotels !

Ook wij hebben 1-tje op de tuin !

Insecten zijn niet zo geliefd bij mensen, ze prikken en irriteren....

Toch zijn deze beestjes onmisbaar in en voor de natuur. Insecten zorgen voor een belangrijk biologisch evenwicht. Denk bijvoorbeeld aan de bestuiving van de planten, zodat er weer nieuwe komen. Tevens zijn insecten ook voedsel voor de vogels.

De laatste jaren hebben insecten het steeds moeilijker gekregen. Dat komt niet alleen door landbouwgif, ziektes of plagen. In tuinen hebben ze steeds minder nestel - en overwinteringsplekken. Mensen hebben steeds meer aandacht voor stenen, tuinmeubels, buitenkeukens, kunstgras, alles moet maar strak en t'liefst geen onderhoud. Rommelige plekjes waar insecten kunnen huizen zijn er steeds minder, vooral in de steden !

bron : Hoveniersbedrijf Stip

Hugelbed(den)..

Een hugelbed is een verhoogde moestuinbed, waarbij organisch materiaal begraven wordt in een kuil, waarna de uitgegraven grond weer over het tuinafval wordt gegooid. Zo ontstaat er een kleine heuvel. Het organisch materiaal vergaat in de loop van maanden tot jaren. Dat is weer afhankelijk van het gebruikte afval.

Het is niet beslist nodig om een kuil te graven, je begint met hout, zoals takken  en gaat de heuvel opbouwen daarna met bijvoorbeeld tuinafval, grond erover heen, plantjes erin en klaar !

Zo kun je dus ook in een kleine tuin kruiden en groente's verbouwen op een simpele manier met weinig onderhoud.

Bron : Rowin Snijder

Op de bodem, boomstammetjes of dikke takken, t'liefst als ze nat zijn. Laat het materiaal eerst goed in water/regen liggen.

Over de stammetjes doe je weer klein hout, ook t'liefst goed nat.

Laat het materiaal eerst even een tijd in water/regen liggen.

Houtskool of as, uit bijvoorbeeld je vuurplek of buitenkachel, kun je prima in een hugelbed verwerken, houdt prima vocht vast.

Nu ga je klein tuin/groenteafval op het bed verdelen. Bladeren kunnen ook prima !

Zo, afdekken met een laag grond en klaar is je hugelbed !

Je kunt er direct plantjes opzetten of inzaaien.

Bron : Rowin Snijder

Blog : Le Compostier